Tijdens het Meat Café Jongerendebat, georganiseerd door de Centrale Organisatie voor de Vleessector (COV), debatteerden jongeren samen met vertegenwoordigers uit bedrijfsleven, overheid/politiek en ngo’s over vleesconsumptie, framing en beïnvloeding. Tegen de achtergrond van het bredere maatschappelijke debat over vlees, klimaat en gezondheid stond de middag volledig in het teken van de dialoog. Daarbij kwamen belangrijke inzichten naar voren over de betaalbaarheid en waarde van vlees, de beeldvorming en de invloed van voedingshypes.
COV-voorzitter Manon Houben opende de middag met een korte introductie op de thema’s. Frits Bloemberg van het Debatbureau introduceerde zeven jonge debaters vanuit verschillende achtergronden en studierichtingen.
De jongeren spraken vanuit eigen ervaringen en de hun bekende feitelijke onderbouwing rondom de stelling die ze verdedigden. Daarbij viel op dat de feiten die zij in hun voorbereiding onderzocht hadden, niet altijd strookten met de praktijk van alledag binnen de vleessector.
Professionals in het publiek leverden waardevolle inhoudelijke aanvullingen, waardoor er een rijke wisselwerking ontstond. De debatten lieten - in het klein - zien hoe genuanceerd het bredere maatschappelijke gesprek over vlees eigenlijk kan zijn.
“We hebben vandaag niet alleen geluisterd, maar vooral begrepen wat jongeren bezighoudt. Dat gesprek moeten we vaker voeren,” aldus COV-voorzitter Manon Houben.
- vleesminnende debaters hechtten waarde aan de voedingswaarde van dierlijke eiwitten om zich fit en gezond te voelen.
- Beeldvorming: Met een stelling over reclameverboden op vlees bleek dat framing soms herkend wordt, maar vaak onbewust blijft. Jongeren houden zich actief bezig met de vraag hoe beïnvloeding werkt.
- Voedingshypes en sociale media: jongeren halen veel informatie over gezond eten van social media. Vaak is die informatie onvolledig en verre van eenduidig. Vanuit de zaal kwam de suggestie om jongeren weerbaarder te maken met meer kennis over voeding. Vanuit de communicatie vanuit de sector, maar ook vanuit het onderwijs.
Al met al werd duidelijk dat informatievoorziening en transparantie in communicatie voor jongeren essentieel is om geïnformeerde keuzes te kunnen maken. De uitwisseling tussen jongeren, het bedrijfsleven, de politiek en ngo’s werd door de aanwezigen als zeer waardevol ervaren.
Over het Meat Café
Het COV Meat Café 2025 had tot doel jongeren een platform te bieden, waar zij ongedwongen en gelijkwaardig over vlees, voeding en toekomst konden spreken. Dit bevestigt de waarde van het Meat Café als plek waar sector, jongeren en beleidsmakers elkaar kunnen treffen om misverstanden te verkleinen en begrip te vergroten. Elk jaar faciliteert het Meat Café het gesprek van de vleessector met de maatschappij ‘in het klein’. Via dialoog en reflectie wordt beoogd polarisatie te vermijden en constructieve oplossingen te stimuleren.
