Vlees en vleeswaren snelste groeier in keurmerken

Algemeen • 10 april 2024 Nieuwsbericht

De productgroep vlees(waren) is in 2023 toegetreden tot de Top 3 van categorieën met het hoogste keurmerk aandeel in de supermarkt. Vis staat met 80,2% keurmerk aandeel (ASC en MSC) op nummer 1, eieren staan op de tweede plaats met 79,0% en vlees(waren) komen nieuw binnen op de derde plek met 60,0% van de omzet die vanuit producten met een duurzamer keurmerk komt. Deze positieve ontwikkeling komt vooral doordat veel kipproducten, zowel vlees als vleeswaren, nu worden geproduceerd onder het Beter Leven-keurmerk met 1 ster.

Opvallend is ook dat de omzet in biologische producten blijft doorgroeien. Binnen vers groeit biologisch met bijna 16%. De grootste groei zichtbaar voor groente en fruit, maar ook biologische aardappelen, conserven, rundvlees, gevogelte, brood, vis en kaas laten dubbele groeicijfers zien.

Omzetaandeel food met duurzamer keurmerk stijgt naar 25%
De jaarlijkse Monitor Keurmerken Retail van Circana laat voor 2023 zien dat de groei in de bestedingen aan duurzamere voeding doorzet. In 2023 bestond 25% van alle omzet in voeding en dranken uit producten met een duurzamer keurmerk. In 2022 was dit nog 22,3%.

Meer over deze monitor: Maurits Steverink op LinkedIn: Monitor Keurmerken Retail 2023

 
« Terug naar overzicht